29 June 2008

Where to go?

Foto: Självporträtt en morgon på hyttans veranda.

Nu har man ju varit i nordnorge i två år... och framtiden ser väldigt obestämd ut. Och visst är det skönt att kunna göra exakt vad som helst. Hela världen står framför en. Mycket jordytor att sätta ner sina smutsiga fötter på. I Augusti flyger jag ner till hemlandet Lettland för att umgås med familj och släkt igen. Men så ska jag dröja kvar lite extra hos farmor samt mormor och dokumentera deras liv lite mer noggrant. Och framförallt - laga mat. Min stora och goda plan är att trasha torget varje morgon och lära så mycket jag kan av de gamle och experimentera lite extra där i östeuropa där råvaror inte är så dyrt. Projekt nr 3 blir hundar. Som många vet är jag fascinerad av dessa simpla djur och vill göra ett stort stort fotoprojekt om hundar från alla världens hörn. Får försöka fullgöra något i nord innan jag fortsätter med de i öst då. Mjaa..jaa..

 Sedan har jag förmodligen en eller två månaders dö-tid i Sverige. Då ska jag fortsätta med matlagning (varför? Jag vill äta.), förhoppningsvis kommit på en kort historia jag kan skriva och kombinera med illustrationer... bara för att få igång mig.

Därefter har vi kommit till senhösten och då vill jag ju egentligen dra till nordIndien/Nepal. Främst för fotografi, matlagnings och yoga-kurser... och lite exotiska kläder. Men resan ligger väldigt i luften. Vill inte dra själv men vet inte hur bra jag blir som rese-partner för någon annan då jag kommer vara foto-trög och vilja stanna länge länge på alla platser.

 Har dock målat upp vad ett perfekt år hade kunnat vara:
Höst: Jobba tillsammans med en forskare i Kina som ska skriva en bok om pandor. Vara fotograf för projektet och hänga i bambuskogen i några måander och äta ris och friterad kyckling med lokalbefolkningen. Ha på sig en rolig stråhatt.
Vår: Jobba som illustratör för en barnförfattare i Köpenhamn. Sitta på plaffsiga cafén dagen ut och diskutera idéer och visioner. Skissa och bli tjock på kaffe mocca. Äta mycket gulaschsoppa.

4 comments:

  1. Jeg misunner drømmene dine.
    Jeg VEIT at det blir
    HØST: blå klær og løping
    VÅR: blå klær og sitting
    for meg...

    Håper du finner gule klær og tar selvportrett.

    ReplyDelete
  2. Blå kläder? Är det inte gröna i militären?

    ReplyDelete
  3. jeg tror jeg får blå, siden jeg skal passe på pilotene. Veit ikke, hvem bryr seg. sokkene matcher hvertfall alltid!

    ReplyDelete
  4. Hah... ja socker er viktigt. Jag fick cykla tillbaka till hytta då jag kommit en bit till jobbet bara för att glemt socker... suucck.

    Skulle du vara bland piloter! Oj, det är ju nästan coolt :P

    ReplyDelete