18 June 2008

En middagsbjudning

 När jag är påväg till jobbet eller är på jobbet så drömmer jag mig bort till olika saker. Ofta till hemlösa Håvard, men ibland bara till framtiden. Häromdagen funderade jag på mitt framtida hus. Jag minns hur jag och Vanja kunde sitta i timmar och planera vårt perfekta indiska kafé... vår alldeles egna Buddha Bar. Eller det perfekta rummet. Ibland fantiserade Mina fram den perfekta väder-kläder dagen. Det var alltid roande att höra på. Det hela slutade ofta med att man blev lite stressad och att ens vågiga lockar blev lite okontrollerade och att man till sist kolliderade med en väldigt het kille. Thss, kanske det aldrig handlade om kläderna egentligen?

 Men mitt hus, skulle vara ett litet vitt trähus inne bland en massa buskar och träd. Med en sådan där mysig liten grind framför där en katt ofta strök förbi och tittade kritiskt på sin omgivning. Huset skulle ha två våningar men med ett stort vindsrum där sovrummet så klart skulle ligga. Alltså tre. Trädgården skulle vara full med jasminbuskar, orange tulpaner och äppelträd som man kunde lägga sig under då man blev lite trött i huvudet. I träden skulle det hänga indiska hängmattor och hängstolar, samt en massa små färgglada lyktor. Och då det var gryning, morgon som kväll - skulle det skutta in kaniner och harar i trädgården som knapprade på maskrosblad och kliade sig bakom öronen.

 Och, viktigast av allt, så ofta som det bara gick skulle jag ha trädgårds-middags-kvällar. Då man bjöd in alla mysiga vänner (sådana som vill veta hur man mår då de frågar "hur går det med dig?" och inte bara vänder huvudet bort för att titta på något mer intressant direkt). Och alla vänner som har hundar ska komma och så ska djuren ligga och rulla runt med varandra under jasminbuskarna (inte så ett snuskigt sätt). 
 Då skulle jag dra ut det stora vita träbordet i trädgården, smycka med levande ljus, tulpaner och den stora gamla grammofonspelaren (där jag bland annat spelar indisk musik, gammal 20-tals musik... och kanske lite Velvet underground). Och duken på bordet skulle vara av mjukt tyg-papper som alla kan skriva och måla på under kvällen. Så att det blir konst och dikter tillsammans med vin och matfläckar.
 En menu för en kväll som denna kan bland annat bestå av:
Vin (Framförallt från Chile och Sydafrika)
Färskpressad mandarinjuice
Varm blåbärs-soppa med choklad och chili
Varm choklad med chili och kanel
Mörk mocca kaffe
Färsk pepparmints-te med honung från Djupvik
Chokladtryfflar (smak: chili, lavendel, kanel och apelsin)
Rabarberkaka med hemlagad vaniljsås
Mozarella med tomater, basilika, olja, balsamico, salt, peppar...osv
Stora pannkakor (mammas recept) med hemmalagad hallonsylt
Squashpannkakor (stekta i jordnötsolja) med gräddfil
Apelsinsufflé
Små köttpiroger (Lettiska, farmors recept)
Jordgubbar, mörka körsbär, krusbär och vindruvor
Ost och kex
m.m

 Alla som gillar denna menyn och vill sitta och dricka vin i en jasminträdgård till bedårande musik, är varmt välkomna till en trädgårds-middag i mitt framtida hus.


3 comments:

  1. ojojoj, vad fantastiskt underbart, jag kommer när du byggt ditt hus, hur gör du blåbärssoppan med choklad och chili? och apelsinsufflén? mixar du squashen i pannekakorna? (kanske dum fråga, jag tror att jag har gjort det någon gång)
    jag är vegetarian på en ö där alla bara äter får och fisk så jag får leva på rågbröd och färska ägg, inte fy skam om du frågar mig, dessutom överdrev jag lite, men oavsett så var det koseligt att drömma bort en stund. nu ska jag skriva upp den här adressen. =)

    ReplyDelete
  2. Hej carl-martin,
    Jo, squashpannkakor får man helt enkelt genom att göra ett vanligt pannkaksrecept (men med mjölk och filmjölk... å mycket mjöl) och så river man in i squashen i det hela. Många menar att det låter mysko men det är väldigt väldigt gott!

    ReplyDelete
  3. Når jeg ser masse tekst trenger jeg tid før jeg leser det. men det blir alltid lest til slutt! og nå var tiden inne for denne teksten. Huset hørtes helt fantastisk ut. jeg kunne ønske jeg hadde bøttevis av penger. da hadde jeg dratt på leting personlig etter dette huset du beskriver og gjort det i stand akkurat sånn du beskriver, og gitt det til deg i gave. Var faktisk det jeg tenkte mens jeg leste det. og jeg ville komme på besøk hele tiden!! Kanskje tilogmed kjøpt nabohuset så kunne vi bodd i sus og dus. Kanskje det tilogmed lå like ved vannet og vi hadde en liten robåt (som den bak trudvang, bare uten hull i..) så kunne vi ro til midten av vannet i grynningen (selvfølgelig, for det er jo alltid grynning ;) og bare prate og spise frokost. Det hadde vært noe.

    ReplyDelete